dinsdag 7 september 2021

Zeilen met een ander maatje

Tocht: 14 mijl
Totaal: 219


Collin is mijn school maatje, waarmee ik een passie voor kunst, muziek, ItaliĆ« en lekker eten deel. Maar bovenal ook een goed vriend, waar  ik al menig reis mee heb gemaakt, maar nog geen water tocht.


De vakantie was helaas al voorbij, maar we zaten nog in de opstartweek en om het vakantie gevoel weer even terug te halen (meestal is dat na 25 minuten uiterst saaie vertelsels tijdens plenaire bijeenkomsten echt wel weer verdwenen) gingen we na een de werkdag naar Dory. Lekker eten mee om na afloop, of tijdens het zeilen, lekker te eten en drinken.

Het grootzeil had ik al gereefd, en verder legde ik in alle rust aan Collin de standaard zaken uit. Grootzeil, voorzeil, schoten, lieren, aan de wind, voor de wind ... golfslag IJsselmeer etc etc.

Er stond een aardig windje en zo voeren we langs de dijk richting waar de wind ons bracht. Dit keer richting Trintelhaven. Zo scherp aan de wind ging het nog wel, maar het ging toch snel al richting dikke 4 bft....dus om Collin een beetje uit de spreekwoordelijke wind te houden, al varende het grootzeil maar laten zakken. Na het keerpunt lekker op alleen de genua bijna voor de wind....tja en dan krijg je last van wat rollende golven onder de boot....Dory danste een beetje heen en weer...

En mijn maatje was maar wat blij toen we de bocht richting de sluis hadden genomen, want toen werden de golven wat minder. Gelukkig hoefde hij niet aan de leizijde de gaan hangen, en nadat we weer een half uurtje in de box lagen, de quiche in de oven, was de misselijkheid verdwenen. Het biertje mocht ik opdrinken. Al met al een fijne tocht, toch nog een lekker stuk gezeild. Wellicht iet te harde wind voor een eerste keer.

14 mijl, op naar de volgende 20.000

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Varen 2023

  11 juni met Marieke 22 mijl rondje Ijsselmeer 3 juni met Maarten 20 mijl Richting Urk...Genua ging niet in dus maar terug